SNÖ SNÖ!

När jag kom hem idag så hjälpte jag min låstat farsa att skotta av snö från ladgårdstaket för annars så kunde typ taket rasa när snön blir för tung när det börjar töa. Nicklas (låtsas farsan) och Marcus (mosters sambo) kom i den diskutionen om snön blir tyngre när den töar. Jag och Nicklas hörde på radio av nån expert att snön blir tyngre när det töar men Marcus sa att det inte blir de. Så jag kollade upp de nu när jag kom hem^^  Men olika hemsidor säger olika saker så det är både jag och nej.

"Det är rätt uppenbart att snön känns tyngre när det töar. Snön sjunker samman och får högre densitet. Detta inverkar dock inte på massan/tyngden.

Snön ändrar också konsistens, den ”klibbar” både i sig självt och på snöskyffeln när det blir en större andel våt snö. Det gör att det kan kännas jobbigare att skotta den.

Men snön absorberar också fukt från luften. Det sker när när snöns temperatur är lägre än luftens daggpunktstemperatur. Vattenånga från luften kondenserar på den, relativt sett, kalla snön. Detta gör att massan faktiskt ökar. Ju varmare luften är, desto mer vattenånga kan den innehålla."

Tog det från en sida som det stod om det. Iaf efter vi var klara så hoppade vi ner från ladgårdstaket ner i snön xD De var kul!! Det är ju så mycke snö! Man typ försvinner xD Det har inte varit såhär mycket snö i Skellefteå på 28 år sa min lärare idag. Jag vet inte om det stämmer men det skulle inte förvåna mej!

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin
bloglovin